יום שישי, 11 באוגוסט 2017

דיכאון אחרי לידה – תופעה נפוצה

אם יש פרט אחד שחשוב להבין על דיכאון אחרי לידה הרי שזהו הפרט הבא: התופעה הזו היא נפוצה למדי וכרבע מהנשים מתמודדות איתה. הדיכאון מופיע לרוב כחודש לאחר הלידה והוא עשוי להימשך מספר חודשים ואף שנה, בוודאי אם איננו מטופל כהלכה. עם זאת, לא כל תחושת עצבות המאפיינת אישה לאחר הלידה היא תחושה שמעידה על דיכאון אחרי לידה. למעשה, נשים רבות עשויות להתמודד עם שינויים הורמונליים, מתח שהוא טבעי והגיוני, וכמובן עייפות ותשישות. כאשר תחושות העצב ממשיכות ואליהן מתלווים רגשות שליליים של ריקנות, יאוש, הערכה עצמית ירודה ואף קשיים משמעותיים בשינה או בתיאבון, זהו הזמן לעצור ולהתחיל לשקם ולטפל.

הסיבות העיקריות לדיכאון לאחר לידה


ישנן סיבות שונות המובילות נשים לסבול מדיכאון אחרי לידה, וסיבות אלו הן בעיקר רגשיות ופסיכולוגיות. אלו הן גם סיבות שיש להן בסיס הגיוני מאוד, שכן עוד במהלך ההיריון חווה הגוף שינויים משמעותיים, לרבות שינויים הורמונליים ורגשות הקשורים לדימוי הגוף, ולאחר ההיריון עולים אתגרים חדשים וגדולים עוד יותר הקשורים בטיפול ברך הנולד, כמו גם בהתמודדות עם עייפות מצטברת ועומס רגשי. בפן הפסיכולוגי חווה האישה קונפליקטים רבים ודילמות הנוגעות לאופי האם שתרצה לסגל לעצמה, לדמות האם שהיא מכירה מהבית והילדות שחוותה ו/או זו שהיא מנבאת לילדה. מערך הציפיות של האישה מעצמה, מבן זוגה, מהמשפחה החדשה ומהמשפחה הקיימת – כל אלה יכולים להוביל לתחושות שליליות ועם תחושות אלו צריך להתמודד בצורה נכונה וטובה, ועם ליווי מקצועי ותמיכה.

מודעות היא חלק מהפתרון


עוד במהלך ההיריון וטרם הלידה חשוב להכיר בקיומה של הבעיה הזו ובאפשרות שהיא תופיע. המודעות הזו היא קריטית כדי להבטיח שהאם הטרייה ובני המשפחה יהיו ערים לסימנים, יכירו בגורמי הסיכון ויהיו ערכים לתת מענה נכון ומתאים. מצד אחד נדרשת תמיכה רבה מצד הסביבה, ובעיקר המשפחה הקרובה ובן הזוג, וזאת כדי לאפשר לאם להפחית את רמות הלחץ ולדבר באופן כן וגלוי על רגשותיה. מצד שני, ההכרה בכך שהאם החדשה חווה דיכאון אחרי לידה היא חשובה כדי להציע טיפולים מתאימים, לרבות פניה לגורם מקצועי שיסייע לאם להתמודד עם השינויים הרבים ועם החיים החדשים, שמביאים עמם אתגרים ומורכבות.

טיפול מקצועי


אחת משיטות הטיפול המרכזיות בכל הקשור לדיכאון אחרי לידה היא שיטה של טיפול פסיכותרפי, שבו יכולה האם הטרייה להביע את רגשותיה ואת חששותיה, ולקבל תמיכה וכלים שיעזרו לה לעמוד בגאון מול האתגר שניצב לפניה. טיפול פסיכולוגי מקצועי יחזק את תחושותיה החיוביות ואת ההערכה העצמית שלה, כך שהיא תרגיש בטוחה יותר בכל הקשור לטיפול בילד, לשימור מערכות היחסים שלה ולטיפוח האינדיבידואל. במקרים שונים ייתכן שגם קבוצות תמיכה שבהן חברות אימהות נוספות המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה, הן קבוצות שיתרמו רבות לאישה, כך שהיא תרגיש שיש מי שמזדהה איתה ומסוגל להכיל ולהבין את המצב הנפשי הרגשי שלה. קבוצות תמיכה שכאלו אינן נפוצות מאוד, אך הן קיימות, ובכל מקרה הן לרוב אינן תחליף לטיפול מקצועי, אחד על אחד, שיעזור לאם להתמודד, לעכל, להכיל ולהכיר ברגשותיה ובמצבה הרגשי הרגיש. אם את חוששת שגם מנעד הרגשות שאת חווה מאז הלידה עשוי להעיד על דיכאון אחרי לידה, או שבת הזוג שלך מתמודדת עם הבעיה, הרי שאין סיבה לחכות ולקוות שזה יחלוף מעצמו. עם טיפול נכון ומסגרת מתאימה ניתן לעזור, לחזק ולסייע כדי להמשיך בשגרת החיים וליהנות מההורות החדשה, על כל המשתמע ממנה.
דיכאון אחרי לידה – תופעה נפוצה  דיכאון אחרי לידה – תופעה נפוצה Reviewed by - on אוגוסט 11, 2017 Rating: 5