יום רביעי, 9 באוגוסט 2017

הקשר בין טיפול זוגי לזוגיות טובה

מערכת יחסים זוגית שהיא טובה, יציבה ותומכת, היא מערכת יחסים שלא פשוט להגיע אליה ובוודאי שאין זה פשוט לתחזק אותה. טיפול זוגי הוא אחד הכלים המשמעותיים שעומדים לרשותם של זוגות שמעוניינים לצעוד יד ביד בדרך טובה, להשקיע בזוגיות ולקצור את הפירות. כאשר המערכת פועלת באופן הרמוני שני הצדדים נהנים זה מזו וגם מהיתרונות הנלווים, כמו תמיכה וסיפוק רגשי. צמד המילים טיפול זוגי עשוי להיתפס בעיני רבים כמושג שלילי או כפתרון אחרון כאשר הזוגיות במשבר ולקראת פרידה. אלא שבפועל אין זה נכון כלל ולמעשה מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי ולליווי בשלב מוקדם הרבה יותר, אשר בעיות מתחילות לצוץ או כאשר ישנן בעיות שעשויות להתפתח ולאיים על הזוגיות מאוחר יותר, גם אם כעת נראה שהבעיות אינן גדולות.

מה הוא בכלל טיפול זוגי?


טיפול זוגי הוא המסגרת שמאפשרת לבני הזוג להתמודד עם קשיים כאלה ואחרים ועם סיטואציות שעשויות להעיב על מערכת היחסים, בין אם בעיות אלו קשורות באירועים זוגיים (למשל – בגידה) ובין אם הן תוצאה של שינויים משמעותיים או אירועים חיצוניים (לידת ילד או שינוי תעסוקתי לדוגמה). במסגרת הטיפול יכולים בני הזוג להתמקד בנקודות הרגישות במערכת היחסים ביניהם, לתקן את מה שצריך ולבצע שינויים והתאמות כדי להבטיח שהקשר יתנהל בצורה הרמונית וטובה. במסגרת הטיפול חשובה הדגשת האינדיבידואליות של כל אחד מבני הזוג, לצד הדגשת התפקיד שלו או שלה בתוך הקשר הזוגי והמשפחתי. הקונפליקטים שעשויים להיווצר בין תפקידים שונים אלה הם שעשויים להשפיע על הקשר בכלל ועל ההתנהלות האישית וההרגשה הפרטית של כל אחד ואחת. הטיפול יעזור לכם להתמודד עם התפקידים השונים שלכם ועם כל קונפליקט שעשוי להיווצר ביניהם.

חשיבות המטפל בתהליך הטיפול הזוגי


מאחר ומדובר בתהליך מורכב ורגיש, שבוודאי אינו פשוט, זהות המטפל היא חשובה ביותר. טיפול זוגי מתמקד בקשיים שונים, וככזה הוא גם רגשי ועשוי להכביד על בני הזוג. אם כן, המטפל צריך לדעת כיצד לתת לזוג הניצב מולו תחושה של ביטחון והרגשה נוחה ונעימה. רק כך יוכלו בני הזוג להגיב לטיפול בצורה חיובית ולקבל את ההדרכה המוצעת להם ואת הכלים המסופקים להם. לכן, כשאתם בוחנים את האפשרות לעבור טיפול זוגי, עצרו ובדקו מי הוא האדם שיוביל את הטיפול הזה. התחום נתפס לפעמים כפרוץ למדי, ויש בכך מידה מסוימת של אמת, ולכן ההקפדה על בחירה בדמות מקצועית עם הסמכה מתאימה והכשרה נכונה, היא הכרחית. למשל, מטפל מקצועי ומנוסה צריך להיות גם בעל תואר שני במקצוע טיפולי כמו פסיכולוגיה קלינית, וכן תעודת הסמכה לטיפולים משפחתיים ולהתמודד עם חיי הנישואים. לאחר שבדקתם את הדרישות הבסיסיות הללו הגיעו לפגישת היכרות ובדקו האם אתם מרגישים בנוח בנוכחות המטפל והאם התקשורת עמו או עמה היא תקשורת חיובית וטובה.

מתי זה מתאים?


מצבים שונים עשויים להצריך תשומת לב ומשנה זהירות כדי להבטיח שהזוגיות תשרוד אותם ואף תתחזק בהם. טיפול זוגי הוא פתרון חיוני וחיובי כאשר הקשר מרגיש קצת תקוע, כאשר קיימת התנגשות בין הציפיות של הגבר והאישה, כאשר משבר נקודתי עולה (משבר רגשי של צד אחד למשל), או כאשר ישנן בעיות בזוגיות עצמה – למשל בתקשורת או בחיי המין. טיפול זוגי אשר מתבצע באופן זהיר ועל ידי מטפל מוסמך ומקצועי, בעל ניסיון ויכולת טובה לתקשר ולהביא לאווירה טובה ונינוחה במסגרת הטיפול, זה מה שיכול לעשות את ההבדל שבין זוגיות מוצלחת וחזקה לבין זוגיות שברירית.
הקשר בין טיפול זוגי לזוגיות טובה הקשר בין טיפול זוגי לזוגיות טובה Reviewed by - on אוגוסט 09, 2017 Rating: 5